Portfolio

Feltrapport fra sykdommens ingenmannsland

«Fortsatt kommer du inn døra når det er kveld. Ennå er du her, hos meg,» skriver Hanne Ørstavik i Ti amo. «Meg» er den navnløse norske fortelleren, «du» hennes italienske ektemann. Hun skriver «fortsatt» og «ennå» fordi mannen har fått kreft i bukspyttkjertelen. Boken blir skrevet i den liminale fasen mellom diagnostisering og dødsleie. Han … Continue reading Feltrapport fra sykdommens ingenmannsland

Et relæxt nord

Kunsten er universell, men ikke universelt utformet. Den skal bryte ned barrierer, men for noen er dørstokken inn til teatersalen barriere nok. Voksne og barn med tics, epilepsi, psykisk utviklingshemming, autisme eller andre funksjonsnedsettelser blir derfor ofte ekskludert fra teaterrommet. Det er bare små justeringer som skal til; lyset i salen kan beholdes på gjennom … Continue reading Et relæxt nord

Die Vielen: For de mange, ikke de få

Under Kulturrådets webinar «Hvem tar ansvaret? Seminar og innspillmøte om hets og trakassering i kunstfeltet» den 8. april ga Vegard Vinge og Ida Müller sin taletid til Philine Rinnert og Karoline Zinsser fra det tyske solidariske nettverket Die Vielen. Her er en oppsummering av deres innlegg. Philine Rinnert, en av nettverkets grunnleggere, åpnet med å … Continue reading Die Vielen: For de mange, ikke de få

From Norway to North Korea

What do Norway and North Korea have in common? The answer is the Russian border. Only one nation lies sprawled out between Erika Fatland’s egalitarian homeland and the hermetically sealed Northeast Asian dictatorship. This unlikely connection is explored and expanded on in The Border, Fatland’s ambitious travelogue detailing her Eurasian odyssey through Russian borderlands.   … Continue reading From Norway to North Korea